Zgodnie z § 19 ust. 1a i 1b Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu, warunki rozpoczęcia działania przez członka giełdy jako Członka Rynku w alternatywnym systemie obrotu na GlobalConnect są następujące:
- przystąpienie przez członka giełdy lub jego reprezentanta – uczestnika rozliczającego Krajowego Depozytu do funduszu zabezpieczającego prawidłowe rozliczanie transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu, o którym mowa w art. 68 Ustawy o obrocie,
- dokonanie, odpowiednio przez członka giełdy lub jego reprezentanta – uczestnika rozliczającego Krajowego Depozytu, wpłaty do funduszu zabezpieczającego, o którym mowa powyżej.
Członek giełdy, najpóźniej na 2 dni robocze przed datą rozpoczęcia działania
w alternatywnym systemie obrotu na GlobalConnect, powinien złożyć Organizatorowi Alternatywnego Systemu Obrotu pisemne oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa powyżej.
Animatorzy rynku na rynku GlobalConnect
Celem działania animatorów rynku jest efektywne wspomaganie płynności obrotu instrumentami finansowymi.
Wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku GlobalConnect następuje na wniosek członka rynku działającego na GlobalConnect, który zobowiąże się do wykonywania dla tych instrumentów zadań Wprowadzającego Animatora Rynku (WAR).
Wprowadzający Animator Rynku może wyrazić zgodę na zawieranie przez Organizatora Alternatywnego Systemu Obrotu umów o pełnienie funkcji animatora rynku (AR) z innymi członkami rynku w stosunku do instrumentów finansowych, dla których wykonuje on zadania Wprowadzającego Animatora Rynku.
Wszyscy animatorzy rynku są zobowiązani wykonywać swoje zadania zgodnie z wymogami określonymi w umowie o animowanie oraz zgodnie z wymogami wynikającymi z przepisów Ustawy o obrocie, Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu, z uwzględnieniem przepisów Rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/578.
Do zadań animatorów rynku należy w szczególności składanie w tym samym czasie zleceń kupna i zleceń sprzedaży danych instrumentów finansowych na własny rachunek.
Animatorzy rynku zobowiązani są zapewnić zgodność swojego działania, w tym składanych zleceń maklerskich, z wymogami animowania w zakresie:
- obecności w arkuszu zleceń – tj. jest minimalnego wymaganego okresu utrzymywania zleceń animatora w arkuszu zleceń w trakcie trwania danego dnia obrotu, oraz zasad wprowadzania i dostosowywania swoich zleceń w arkuszu do obowiązujących wymogów animowania,
- minimalnej wartości zleceń – tj. minimalnej wartości zleceń animatora w arkuszu zleceń,
- maksymalnego spreadu – tj. maksymalnej dopuszczalnej różnicy między najniższym limitem ceny w zleceniu sprzedaży a najwyższym limitem ceny w zleceniu kupna albo maksymalnego dopuszczalnego, wyrażonego w procentach, punktach procentowych lub punktach indeksowych, stosunku różnicy między limitem ceny w zleceniu sprzedaży i limitem ceny w zleceniu kupna do limitu ceny w zleceniu kupna.
Animatorzy rynku nie mogą składać zleceń, w wyniku których doszłoby do zawarcia transakcji, w której animator występowałby jako sprzedający i kupujący jednocześnie.